Sommertips

Sommeren er en deilig tid som byr på mange hyggelige opplevelser for dyr og eiere. Alt tidlig på våren kommer hunkattene i brunst – husk å få hunkatter sterilisert og hankatter kastrert. Da unngår vi alle de triste opplevelsene med uønskete kattunger som kommer inn og må avlives. Det blir også mindre slåsskamper med påfølgende betente bittsår, hvis kattene er steriliserte/kastrerte, og de fleste hankattene vil ha mindre tendens til å streife og bli skadet, hvis de er kastrerte.

Så vel to- som firbente er som oftest spente på hva sommerne vil bringe

Katter som bare holdes innendørs vil også kunne bli våryre og få trang til å puste inn den friske vårluften. Sørg for å holde dører og vinduer så tett lukket at katten ikke kan få hodet ut – da er det risiko for at den faller ut, og kan slå seg hvis den faller fra stor høyde.

Heteslag

Hvert år er det dessverre mange hunder som blir glemt igjen i en varm bil, og får heteslag. Det er en utrolig pinefull tilstand for hunden, og i verste fall kan det være dødelig. Unngå å etterlate hunden i bilen selv for korte perioder, eller sett bilen i skyggen med vinduene på klem – men husk at solen flytter seg!

Symptomer på heteslag er at hunden blir forvirret og slapp, og begynner å puste tungt. Til slutt kan den miste bevisstheten og få kramper. Pulsen blir svært rask og ofte uregelmessig. Behandlingen er å kjøle ned hunden, bruk dusj, eller våte håndklær. Vær obs på at du ikke kjøler ned hunden for mye, mål helst temperaturen i endetarmen og stopp når temperaturen når 39,5, for å unngå at kroppstemperaturen blir for lav. Søk veterinær umiddelbart.

Flått

Flåtten har fått mye oppmerksomhet i media de siste årene, først og fremst fordi den kan overføre bakterien  Borrelia burgdorferi. Risikoen for smitte er egentlig liten, og ikke alle som blir smittet blir syke, men gir den først sykdom, kan det være alvorlig. Symptomene er svært varierende, og inkubasjonstiden kan være lang – opp til flere måneder.

Her i området varer flåttsesongen ca fra februar mars  til oktober. Det viktigste man kan gjøre selv i forhold til flått, er å forebygge angrep hos hund og katt. Det kan gjøres ved forebyggende behandling med påflekkingsvæske som dryppes på huden en gang i måneden. Til hunder finnes også et spesielt halsbånd som er satt inn med flåttmiddel. Alle typer preparater kan i sjeldne tilfeller gi allergiske reaksjoner hos det behandlete dyret. Søk i såfall hjelp hos veterinær. Vær også oppmerksom på at de fleste produktene til hund er giftige for katt.

En del av flåttmidlene vil også beskytte hunden mot sykdommer overført av mygg og sandfluer hvis hunden er med på reiser i utlandet. Ved reiser til Sør-Europa eller andre mer eksotiske steder anbefales å kontakte lokale veterinærer på reisemålet for deres anbefalinger.

Huggorm, veps

Vepse- og biestikk kan gjøre vondt på dyret, men kan også gi allergiske reaksjoner. Hvis hunden hovner opp er det lurt å kontakte veterinær, især hvis hevelsen er i ansiktet eller på halsen, eller hvis hunden blir slapp.

Etter et huggormbitt bør hunden holdes helt i ro, ettersom muskelaktivitet vil kunne bidra til å spre giften raskere rundt i kroppen. Bittstedet skal være helt i fred, ikke legg på is, bandasje, sug ut giften el.l. Veterinær bør kontaktes umiddelbart, også om hunden ikke viser umiddelbare tegn på forgiftning. Effekten av kortison, såkalte huggormtabletter, er omdiskutert. Hvis hunden har fått en forgiftning er annen behandling uansett påkrevd, men tablettene kan utsette symptomene og redusere hundens smerter, som vil gi en bedre tilstand under transport til veterinær. Hunden vil kunne føle seg bedre og ha tendens til å bevege seg mer enn uten tablettene, men skal likevel holdes i ro og veterinær oppsøkes.

Forgiftninger

Hvis du vet at hunden eller katten din har spist noe den ikke burde, kan du kontakte Giftsentralen (telefon 22 59 13 00, åpen hele døgnet), eller veterinær. Symptomer på forgiftninger vil variere etter hva dyret har fått i seg.

Bading/våteksem

Mange hunder liker å bade i sommervarmen. Vær obs på at hos enkelte hunder kan fuktigheten som sitter igjen i pelsen etter badingen føre til hudbetennelse, såkalt våteksem, eller ørebetennelse. Hvis din hund har hatt dette problemet før, er det lurt å være ekstra oppmerksom på å tørke den godt etter bading.

Ferie

Når ferien står for døren,er det viktig at man har tenkt over hva man vil gjøre med kjæledyrene. Skal de være med på ferien, skal de passes av noen som kommer hjem til dere, skal de bo hos andre eller på kennel/pensjonat? Hvert dyr og hver familie har forskjellige behov, så tenk over hva som føles rett for dere. Hvis dyret skal være med på ferie til utlandet gjelder egne regler, se www.mattilsynet.no.